Rabu, 8 Oktober 2008

cerita raya saya # 2

disebabkan ini bulan raya, jadi gua masih nak bercerita tentang raya. untuk saja-saja nak bagitau lu orang semua, raya baru ni gua beraya kat Jengka. tahun-tahun sebelum tu memanjang raya kat kedah je, kampung bapak gua.tok dan nenek gua belah mak gua kat Jengka 3 dah lama takde. jadi mak dan bapak gua tak perlulah kecoh2 pasal giliran nak balik kampung siapa. memang tiap kali raya puasa je raya kat kedah. raya kat kedah tu betul punya tak best. bukan pasal apa, kawan-kawan tak berapa nak ada. kalau pagi raya tu dan la 3 bijik rumah gua beraya pastu dah balik rumah join bapak gua tidur depan tv.. ada sesetengah kes raya pertama orang sibuk beraya, gua pergi mandi air terjun Lata Bayu berdua dengan adik gua apahal?

tahun ni kalu ikutkan bapak gua nak balik juga, tapi oleh sebab kakak gua 30hb pun kerja lagi jadi plannning cancelled. raya kat jengka je. peh..memang solid raya kat jengka ni beb! memang macam-macam aktiviti berunsur enjoy yang dapat gua sertai. kalau dah enjoy namanya memang tak lari dari aspek pembaziran wang. tapi enjoy punya pasal apadahal. kalau kat kedah tu aktiviti paling best sekali cuma meletupkan pokok pisang nenek gua dengan mercun je.. bersepai batang pisang gua adik beradik kerjakan.

kat jengka tu pulak gua memang tak pernah terlibat langsung dengan acara takbir dari rumah ke rumah tu.. eh!entah ada ke tidak acara tu baru-baru ni gua pun tak tau. yang gua tau malam raya gua dah merayap entah ke mana. mak gua nak mintak tolong beli gas memasak pun dah tak boleh.

enjoy punya enjoy dah dekat pagi baru gua balik rumah. banyak betul aktiviti malam tu. pastu pagi raya tu mula lah liat nak bangun. mata bukan main pedih lagi nak bukak. pedih tak pedih pun gua bangun juga. bukan apa, gua ni memang berahi betul pergi semayang raya. kat situ la paling solid sekali nak bersembang dengan member yang lama tak nampak muka.mana yang kerja kilang balik, yang turun naik turun naik KL cari kerja balik, yang kerja gaji baru dua ribu sembang macam gaji lima belas ribu balik, mana kerja cikgu, technician, askar, polisco, dan yang mana dapat cuti la senang kira semua balik. peh itu jam pelbagai jenis sembang dan letup boleh dengar beb! sembang punya sembang orang dah nak start semayang pun masing-masing rilek-rilek je atas motor sambil hisap rokok sedap masing-masing. habis je orang khutbah, semua pun kucar kacir start motor nak balik! gampang!hala balik laju je..

disebabkan perut gua kebulur gua pun sama terjebak nak balik cepat.
elok je sampai rumah mak gua tanya,

" sempat dok semayang?"

"huh! masjid penuh...", gua jawab dengan nada menyamar kecewa.
***

39 comments:

Marzuki Melarang berkata... [Reply]

wakakaa... apa punya citer la. slamat ari raya maaf zahir dan tenaga batin

Ojie berkata... [Reply]

gua kalo dgr citer beraya kt kg nih mcm besh je bunyik dia..tp gua xsuka blk kg la..

raya nih lu byk dpt duit raya x? *angkat kening 2 kali

p/s: gua telah menglink kamu.

farah sr berkata... [Reply]

ceh!
alasan lapuk..
kat beranda masjid kosong pe..

atune® berkata... [Reply]

da minta maaf kt mak ko?tipu die lagik di pagi raye??erm...

alif-mikail berkata... [Reply]

mahu kena panah petir time deepavali tahun ni!

biskutrajin berkata... [Reply]

heheh...g masjid amek berkat je la 2

akumasihdisini berkata... [Reply]

lbh kurang aku masa zaman jahiliyah(bujang) dulu...malam raya dok melepak sampai ke pagi...pas semayang raya terus balik...makan kenyang2 pastu berdengkur macam ular sawa sampai ke senja...malam kuar beraya ngan member2...tapi tue dulu...sekarang dah insaf dan taubat dah...

.farah. berkata... [Reply]

haihh..pepagi raye da smbung wat dosa dgn mak..da mtk ampun lom?

Jack a.k.a adDam berkata... [Reply]

Kalo aku buat entry pasal raye...
Cite aku abes lepas semayang raye jek...
Tuh yg malas nak taip tuh...

Dzulkarnain Mohamad berkata... [Reply]

masjid felda memang pun selalu penuh bila time raya..sbb ramai yg balik..kena cepat kalau nak cari ruang..

sultan berkata... [Reply]

bg la chance kat pkcik2 tua tu penuh kan masjid smbyg raya. diorg dah x byk masa lg. kite yg muda ni mengalah...

Si Kachak Suparjo berkata... [Reply]

Uh. Aok punye sembang letup dgn mak aok pon bleh tahan gak.

af [ R ] ed berkata... [Reply]

wah, alasan menarik. leyh tiru ni. hehe. agak tersirat di situ, x nampak yang mane maksud dier.. hahahaha

Daus berkata... [Reply]

heh..alasan masjid penuh ni memang relevan le gua ingat sampai bila2..

ah fak yew berkata... [Reply]

semayang atas motor pun boleh.

DarabDua berkata... [Reply]

peh!
alasan mesjid penuh mmg terbaik pagi2 raya ni.
haha~

pjoe berkata... [Reply]

tipu sunat ka?
LOL

tasikmerah berkata... [Reply]

lu.... mende apa yg lu tak menyamar... gua tau... :p~~~~~~

rahimin idris berkata... [Reply]

woi, jabar kawan gua jadi polisco kilang jengka 8. lepas solat eid, kena jaga kilang. main mercun sorang2! hahaha

Che Sue berkata... [Reply]

pepagi raya lu dah klentong mak lu..tak berkat lemang lu makan tu weh...hahhha..

Redzwan Abdullah berkata... [Reply]

huhu...
Laen kali nak g solat bawak sejadah... Prepare solat atas tar...
haha...
Siot la Liverpool... Sempat plak kejar... Menang plak tue...

man_helang berkata... [Reply]

raya cina ko p semayang tak??? ha ha ha ha

ulasan dipadam berkata... [Reply]

smayang raya la ambik berkat.
OhOhOooOOo.

padelkopak berkata... [Reply]

gua raya kedua beraya di ulu jempol bro!!!da dekat tuh ngan jengka...lu jengka berapa??

Amaradona berkata... [Reply]

Ini alasan no 2 terbaik dalam top ten alasan terbaik dunia..

Dani Izwan zainol berkata... [Reply]

pernah je gua gune alasan nih pada hari jumaat time dulu2..fleksible la

l.i.f.e berkata... [Reply]

hahaha..ini lah budak laki kan...tak baik tipu mak tau

cHeRyNa PiReS berkata... [Reply]

"kalau kat kedah tu aktiviti paling best sekali cuma meletupkan pokok pisang nenek gua dengan mercun je.. bersepai batang pisang gua adik beradik kerjakan."

aktiviti nieh macam best jek? cite la sket camne nak buat batang pisang bersepai...boleh aku try kat blakang umah:D

* tumpang lompat kat blog nieh ek!:D

weeya berkata... [Reply]

ala.at least pergi masjid kan.dari tak bangun tido langsung.kannn.

poyotito's berkata... [Reply]

marzuki,
HA HA!
kirim salam makwe woi!

ojie,
peh..balik kg pun tak suka apa kes?
duit raya ada la juga dapat tapi semua habis gua dah joli.

farah sr,
kosong menda, orang siap bawak tikar ngan sejadah sembahyang atas tar beb!


alif,
sapa?lu ke gua?

biskut,
hah! lu pandai.

akumasihdisini,
syukur la lu dah insap.
gua bujang beb!hanya orang yang pernah bujang je memahami jiwa orang bujang.

jack,
peh..gua kesian betul ngan lu beb!
takpa la,ada la hikmah di belakang hari tuh..

dzul,
ye betul sangat tu dzul!
lambat kalu..memang semayang atas motor la jawabnya.

sultan,
gua sokong lu 150 peratus beb!
sampai tiap2 tahun gua mengalah..

si kachak,
HA HA!
memang penuh gua nak buat macam mana..

afred,
alasan stended tu..

daus,
memang boleh praktik tiap2 tahun ni beb!

ah fak yew,
peh..nampak sangat lu biasa buat..

darabdua,
HA HA!
lu pun biasa pakai ni..

tasik,
HA HA!
cilakak!


rahimin,
member gua tu dan jugak raya sepam belah pagi. petang dah masuk kerja balik.dia polisco kilang lepar. beraya dengan pokok sawit je la gamaknya..

redz,
Liverpool memang terbaik dol!
injury time tu kuyt score..
MU duk diam2 sudah.
HA HA!

man,
HOH! lu tebiat ke apa??


ulas,
penuh beb!penuh...
HO HO!

padel,
ulu jempol? lu dtg dari mana?
lu lyn lap tak kat corner bukit gajah tu?
gua jengka 18. senang2 singgah la.

amar,
HA HA!
no satu apa woi???

dani,
jumaat mana boleh woi!
jumaat wajib lu jangan main gila.

cheryna pires,
alaa..lu sumbat je mercun bola 2,3 bijik celah batang tu. pastu cucuh serentak. bersepai la dia..
*lompat la,mn ada sapa larang..

weeya,
ye betul sangat dah tu.
mana true tak pergi masjid pagi raya beb!

atune, pjoe,che sue, life,
demeh suka-suka kabor gua menipu..
masjid tu memang penuh beb!!
betul brader....

padelkopak berkata... [Reply]

gua dari kuantan bro!!tp kg gua kt pekan...totok pekan beb!!mak ayah org pekan...gua belah2 temerloh ni mmg ade sedara la....

Suka Bebel berkata... [Reply]

boleh tahan gak hang membebel.aku rasa mcam terlupa ucap slamat raya la kat hang.slamat ari raya ampun zahir batin lah ye?

Izzah Malik berkata... [Reply]

samalah tu perangai dengan abang saye,
tapi alasan dye lagi konsisten,tiap tiap tahun pon same.


x jumpe tempat wudhuk.

kusutkusut berkata... [Reply]

erk...
wlupun aku terlambat..
tapi aku rase sempat lagik..


"nak duit rayaaaa!!!!"

denanz berkata... [Reply]

ishk ... ramai bebenor ke orang sampai penuh mesejik.
kat tempat gua pun penuh gak. penuh bangla & indon.

af [ R ] ed berkata... [Reply]

ko dpt duit raya ? ko bukan dah berbulu tua ke weyh ? mane adil!!!

fARHaNALiCiOus berkata... [Reply]

haha.nakal. pandai menyamar.aha~

poyotito's berkata... [Reply]

padel,
nanti bila-bila nak datang deal la dulu..boleh juga gua belanja lu sirap ke apa ke..

suka bebel,
selamat..selamat.

izzah,
peh..boleh tahan juga alasan tu beb!

kusut,
mana ada duit lagi dah beb!
semua gua dah joli..

denanz,
ramai beb! sampai semayang atas tar.

afred,
umur je tua, muka macam budak baru habis spm nak buat macam mana.
HA HA!

farhana,
sikit-sikit boleh laa..
HEH!

nurain berkata... [Reply]

hehe..kalo dak2 kat tmpat ak plak asal semayang raye ke..semayang jumaat ke..kuar bkan men ramai..tp bkan ke mesjid..tp pantai yang dituju nye..ade pe kat ctu pun tatau la..mngkin ade pakatna nak bina masjid kat ctu kot~