Jumaat, 10 Oktober 2008

ini zaman dulu punya cerita # 4 - bapak gua, kereta dan raya

seperti yang gua bagitau dulu, gua dah pandai bawak kereta start enam tahun lepas. jadi bila dah gila stereng ni memang motor gua dah tak pandang sangat time2 beraya ni.. mana mewah pergi beraya jauh2 naik motor beb! kena pulak ke rumah makwe. kalau naik kereta tu boleh juga up saham gua depan mak makwe gua beb! kena pulak datang naik kereta berjenama sikit, heh manis je muka mak mertua jemput naik..

untuk pengetahuan kereta yang gua selalu lenjan tu bukan kereta bapak gua. bapak gua pakai kereta lain berjenama Pajero. sedap nak langgar bumper laju-laju katanya. kereta tu tinggalan arwah brader gua yang gua cerita tempoh hari. sebelum pada tu gua duk lenjan toyota KE30 je.. KE30 tu betul punya berat stereng dia bai! tapi sekarang kereta tu bapak gua dah pass kat adik dia..

gua ni jenis bawak kereta memang tak reti slow. dalam kampung je gua berhemah sikit. pasal kalu laju-laju kang mula la ada je yang bawak mulut kat bapak gua. cilakak betul! keluar je jengka memang berceret tayar gua kerjakan. maklumlah darah muda.. tapi gua kat kampung je la dapat kereta pun. bapak gua tak bagi gua pakai terus.
tak harap katanya.. kena pulak rekod accident gua memang dah banyak. tapi accident motor la. kereta setakat ni ok lagi, cuma ada satu kali tu gua terwheelie kat jalan nak ke pasar malam kampung gua tu ada la.bajet pro la nak u turn jalan sempit camtu. reverse punya reverse dah terlebih pula, terjungkit belah depan nasib baik tak terus terjun ke ladang sawit orang bawah tu. malu jangan cakap la itu jam. orang penuh keliling tolong tahan kereta tak bagi bergerak. gua dalam kereta, sampai naik keras kaki tekan brek bai!ikut hati memang gua malu nak hadap masyarakat dah lepas tu...

ok!berbalik kepada cerita tadi, gua lenjan punya lenjan. cuti pun habis. gua pun balik semula ke tempat belajar gua. kat tempat belajar gua semua berjalan lancar. takda masalah, cuma masalah kekurangan awek je.. sampai la satu hari tu gua balik kampung semula.. sedang elok je gua sampai, tak sempat gua gua nak baring-baring dulu ke apa ke, mak gua terus cakap,

"aok buat menda ke kereta tu,lang?, ayah bising kabor bunyi macam-macam."

peh!gua baru sampai bai,gua jadi panas, dan disebabkan dulu gua memang tak senonoh budaknya, gua jawab balik dengan nada suara tak puas hati.

"buat mendanya, kome bawok je la!!, takpa!!lepas ni kome tak bawok dah keta tu!!"

gua pun start motor terus pecut pergi simpang pekena karaoke.

pagi esoknya, bapak gua sound gua pulak. mak gua dah cerita gamaknya peristiwa malam tu kat bapak gua.

"tu la dianya!orang tegur sikit melenting!"

gua diam je. panas belum reda lagi.

hari berganti hari, bulan berganti bulan. gua tak bawak langsung kereta tu. bapak gua pun haram nak pelawa gua pakai kereta tu balik. jadi asal nak ke bandor je gua tumpang naik motor member gua. kereta memang gua tak usik langsung. ego la konon. gua bertahan sampai satu masa, dah nak masuk raya haji. ah sudah!camana nak beraya ni. gua jadi panik. beraya naik motor je la kali ni..gua berkira-kira dalam hati.

gua pagi raya tu memang takde feel betul nak beraya. mujur la raya haji, kena raya puasa? dalam takde feel tu gua dah plan juga mana nak pergi. balik je semayang raya, siap aje salam2 kat rumah, gua pun stenbai la nak merayau. tiba-tiba,

"alang! nah kunci kereta, bawak elok2! jangan balik tengah2 malam sudah!", kata bapak gua sambil hulur kunci keta.

gua jadi hura hara. antara ego dan keinginan. gua teragak-agak nak ambik ke tidak kunci tu. gua tenung muka bapak gua. penyudah dia,

"hmmm..,"gua sambut kunci tu dengan muka tak berapa nak sengih.

dapat je kunci gua terus pecut ke kereta. kalau tadi depan bapak gua muka macam nak bergaduh, tapi apa cerita dalam kereta gua jadi tersengih aje sepanjang jalan?

***

41 comments:

~Cinta Milo Ais~ berkata... [Reply]

pandai ya pura2 padahal dlm hati nk melompat-lompat dah dapat keta..ko mmg ego la huhu

Ojie berkata... [Reply]

huhu lu ni dulu2 suka rebel kah? tp biasalah zaman muda2 darah panas menggelegak..gua pn mcm tuh dolu2..huhu

tp kalo gua berinsiden mcm lu, gua dh kua umah pakai purdah skrg nih..hahaha apa kes smpi bleh buat wheelie? tp pesal lu tak tarik henbrek eh?

kasihlatifah78 berkata... [Reply]

askum.... tumpang lalu....kome ni pun org pahang gak...dekat jer ngan oak...chenor jer kg halaman kome... kome add link oak yee...

farah sr berkata... [Reply]

ececehh...
malu-malu kucing lak nak sambut kunci..
terbang suma skali ego ko ek..
haha

atune® berkata... [Reply]

beb..camne cite raye idulfitri leh terbawak ke raye aji nih??kronologi pjg bejela...

azzurri berkata... [Reply]

i like ur blog. dont really understand ur language. but i found it funny. email me leazzurri@googlemail.com. and visit my blog.we shud be blog friends. ur life is unique!

azzurri berkata... [Reply]

sorry. my blog: www.mydiaryforstrangerstoread.blogspot.com

Suka Bebel berkata... [Reply]

gile ah ding dong, konflik dgn bapak sampai begitu sekali. bawak laju laju boleh asalkan tetap waspada.kurangkan statistik eksiden tu.seram aku

Qaseh.Darwisy berkata... [Reply]

hhaaaa...biasa la tu..perubahan diri nk masuk remaja..ramai dari kita mungkin pernah begaduh ngan mak bapak time tu..tapi skang da besa panjang kalo ada lg yang begaduh ngan mak bapak mmg x leh d maafkan la..

.farah. berkata... [Reply]

biase la jiwe remaja mane nk dengo sgt ckp org tua..
tp lu x mintak maap ke pd mak lu psl lu bersuara tinggi dgn die?

alif-mikail berkata... [Reply]

koi rasa.. aok berhak dianugerahkan dengan pangkat pelakon veteran terbaik acara muka berhias!

hampeh!

(sambil genggam penumbuk)

rahimin idris berkata... [Reply]

lu ada buat muka jalaludin hasan tak?

Darkheart berkata... [Reply]

nape dari #2 trus #4?.....aku ke yg rabunnnnn......

hajime berkata... [Reply]

aku rase abah ko nampak muke ko yg nak bawak kete tu...
ko tak reti berlakon ler...
aku rase yusri kru lagi reti...

biskutrajin berkata... [Reply]

aku ingat kaum perempuan je tarik muke bile kne marah..heheheh

Izzah Malik berkata... [Reply]

ayah saye pun macam tu,tau je bila konon2 kite taknak tapi dalam hati nak.contoh paling baik ah,

nak pergi shopping tak?

*sengih kerang*

akumasihdisini berkata... [Reply]

jangan laa ego sangat terutama ngan mak dan ayah...selagi mereka masih ada...sayangilah mereka sebaik mungkin...

Si Kachak Suparjo berkata... [Reply]

Tu la kasih mok, kasih bapak kpd anak.

Hanim berkata... [Reply]

Poyo,

Bapak kau takut kau meraung tu, sebab tu bagi kunci keter. heheheh

Jack a.k.a adDam berkata... [Reply]

Yee... aku boleh nampak enko dah jauh berubah...
Enko slalu enko update entry awal² pagi.. sebelum Subuh.
Tahajjud tiap² malam ke ape?
Qiamulail?

tasikmerah berkata... [Reply]

ngengade la lu...






ha ha.

DarabDua berkata... [Reply]

terbaik lah!
zaman rebel. ego mesti no.1
tuh baru rebel nama dia.
haha~

nurain berkata... [Reply]

haha..apsal ek kite kalo ngan mak abah x pun ngan adik2 salu je nak gaduh..p kalo ngan mbe kdang2 leh je slow talk(kecuali yg dah thap gaban..)

Radius.F berkata... [Reply]

bapak lu tau yang lu mau tapi malu.
hahaha..

mafuz berkata... [Reply]

cerita ko ni extreme.

Dzulkarnain Mohamad berkata... [Reply]

fuhh, ni baru betul macam tuo hoi dgn bapak dia..

abah kau ada suruh hantar tauhu x? haha..

this.is.not.me berkata... [Reply]

salam..
incik poyotito's
izinkan saye menge'link' blog anda ye?
X]

p/s:ingtkan saye je yang selalu berebut kete ngan mak XD

af [ R ] ed berkata... [Reply]

bapak ko xnk awek cun ngumpat,

"eh nape raya kali ni xde kereta ? anak sapa la ni"

kire bapak ko memahami la tu.

kikiki..

dani izwan berkata... [Reply]

yang sebenarnye bapak ko sgt memahami bro..ke mana tumpah nye kari, kalo tak ke nasik..kan? err

Amaradona berkata... [Reply]

Gua kalau jadi bapak lu jangan harap gua nak offer..haha

Redzwan Abdullah berkata... [Reply]

ego ke merajuk?
haha

Don Balon berkata... [Reply]

Heh!
Koi bagi lima bintang ke ayoh aok!

poyotito's berkata... [Reply]

cinta milo ais,
haha
mula2 memang gua serius beb!
tapi lama2 dia jadi auto sengih gua nak buat macam mana..

ojie,
biasala budak lagi...
gua dh tarik,tapi keta bergerak jugak.
tu pasal gua jadi takut nk lepas brek.

kasihlatifah,
wslm. kome dulu sekolah agama chenor tu wei!!!

farah sr,
maunya gua tak sambut.
ah kalu lu pun ambil juga..
HA HA!

atune,
HA HA! ada juga yg komen pasal ni.
gua masa mula taip ingat cerita ni masa raya puasa, tapi ingat2 balik raya haji rupanya.
nk taknak publish juga le..

azzuri,
peh..pesen komen kut bi ni gua jadi gayat nak reply ni.
OK!OK!
later i'll visit your blog.

suka bebel,
gua kalu drive sorang2 je laju.
naik ramai2 gua berhemah beb!
paling berhemah sekali time naik ngan keluarga dan juga makwe.
HEH!

qaseh,
hmmm..memang menda biasa pun.
tapi kalu adik gua kurang hajar ngan mak gua, on the spot juga gua tampor!

farah,
kalau gua tak mintak maaf pun, mak gua awal2 dah maafkan gua beb!
mak beb..mak..

alif,
koi anugerah2 ni koi segan sikit.
ambik ke aok je laa...

rahimin,
bukan jalaludin hasan je, muka fauziah nawi pun ada beb!
HA HA!

darkheart,
2 tu tajuk lain brader...

hajime,
cis yusry kru tak boleh blah berlakon bai.

biskut,
gua tak kental sangat lagi masa tu..

izzah,
dah nama pun ayah..
darah yang mengalir dlm badan kita ni darah dia juga.
mau dia tak tau..

akumasihdisini,
kan gua dah kabor itu dulu punya cerita..sekarang dia suruh buat apa pun gua sanggup.

si kachak,
ye betul sangat dah tu beb!

hanim,
cih mana ada...
malu gua lu kabor gitu.
HA HA!

jack,
tahajjud menda..
gua duk melayari internet la.
HA HA!

tasik,
HA HA!
cilakak!


darabdua,
ego beb! syok ooo zaman rebel nih!

nurain,
peh..memang betul menda aok kabor tu.
ngan adik beradik cergas je nak kelahi.ngan member2 peh kemain tolerate lagi. tapi sekarang tidak lagi..


radius.f,
HA HA HA!
cilakak komen lu beb!

mafuz,
extreme ke?ah sudah..

dzul,
takda pulak!
tapi suruh pergi pasar malam beli sate dengan apam balik ada la..

this is not me,
sila2.menda free.
*sekarang pun berebut lagi ke?

afred,
bapak gua memang memahami beb!
gua je bongok sibuk nak tunjuk keras kepala. kena tampor baru tau.

dani,
tu la tu!
gua je yang mengada-ngada tak tentu pasal.

amar,
ah ye lu born.
kalu lu jadi bapak gua, jangan kata kereta, nasik pun gua tak dapat makan gua ingat beb!
HA HA!

redz,
gua syak dua2 laa..

don balon,
HA HA!
nanti koi pass ke dia.

pipiyapong berkata... [Reply]

ah merajuk sangat orangnya...kalau gua jadi bapak lu, gua buat trick nak kasi lepas tu tak kasi pun..

LediAgli berkata... [Reply]

eleh.. ego sememeh je.. takpe.. mak bapak paham.. diorang pon penah muda.. ahaks

ulasan dipadam berkata... [Reply]

wuhu.
saya juga ingin wheelie guna kereta namun begitu lesen belum ada.
saya tahu.
itu lame bukan.

OhOhoHOoOo.

TAPI NANTI SAYA AKAN AMBIK LESEN.

huh.

poyotito's berkata... [Reply]

king,
HA HA!
gua tau trick tu woi!

lediagli,
tu la pasal wei.
kita je mengada-ngada.

ulas,
HOH!
lu ingat senang nak buat tu?
tak ada lesen lagi senang jadi bai.

Alice berkata... [Reply]

suka baca. link eh.

this.is.not.me berkata... [Reply]

x dah..
sekarang ngan ayah plak
ayah pakai kete baru
muahaha
xD

padelkopak berkata... [Reply]

baguslah lu dah insap!!!ingat bro....surga di bwh tapak kaki ibu....

mogobja berkata... [Reply]

comel nye ego. KAH3