Jumaat, 24 Oktober 2008

ini zaman dulu punya cerita # 6 - tragedi

dulu belakang rumah gua ada satu pokok nangka. pokok nangka tu betul punya besar. kira memang port faveret gua la tuh kalau main nyorok-nyorok. pokok tu kerengga tak banyak, tapi semut hitam kecik memang berkampung situ. peh!memang solid nyorok situ. menangis2 la budak cari tak jumpa. ada satu kes gua nyorok punya nyorok budak-budak tak jumpa.lama beb!sampai naik bosan gua tunggu.ini tak boleh jadi ni.bisik gua dalam hati.
gua turun balik pastu pergi la depan kat halaman rumah gua sambil mengendap. takut orang nampak la kononnya. hendap punya hendap tu dia steady je budak-budak tengah main roundes.. babi! gua rasa nak mengamuk je itu jam.

tapi bukan itu gua nak cerita sebenarnya.gua cuma nak kabor dari pokok tu la gua dengan kakak gua dapat buah nangka.itu je sebenarnya.jadi, ada la satu hari tu tengah sedap makan nangka,entah macam mana kakak gua dapat akal nak rebus biji nangka.gua on saja la masa tu. disebabkan kakak gua memang dah ada pengalaman rebus biji nangka sebelum tu jadi kami berdua buat sendiri je la semua benda.. kami berhajat nak masak kat luar rumah je pasal dalam rumah mak gua sibuk memasak ikan pedas ke menda entah.

gua pun ke sana ke mari menguruskan perkara-perkara yang berkaitan. kejap masuk ambik mancis, kejap kang cari getah nak buat punca hidupkan api,pastu masuk lagi ambik periuk,periuk tu kecik je brader.. kira memang saiz yang sesuai la untuk aktiviti merebus nangka. mak gua itu jam dah tanya macam-macam.disebabkan gua budak lagi gua jujur je la kabor nak rebus biji nangka..

"HAH!jangan nak main api la tengah-tengah panas ni lang....!",mak gua melarang.

"ala..takde mendanye..kak tam ada..!",jawab gua sambil pecut ke luar rumah.

lepas api berjaya dihidupkan, kakak gua pun taruk la periuk yang dah dibubuh air dan biji nangka tu atas api. gua itu jam dah tersengih bila mana air dah start memanas. sambil menunggu tu sambil bersembang. sembang menda gua memang tak ingatlah pasal benda dah lama sangat.tapi gua yakin masa tu gua haram tak tau yang ramai pemimpin negara kita sebenarnya bukanlah pandai sangat. yang gua tau pukul 4 petang memang ada cerita sedap dekat TV.

borak punya borak air pun menggelegak. peh gua dah jadi seronok lain macam. macamlah tak pernah makan biji nangka. gua pun duduk mencangkung dengan posisi tumit tak jejak tanah.sambil menjengket lah maknanya. dengan posisi macam tu gua mengacau biji nangka dalam periuk.lenguh duk macam tu gua pun cuba nak bangun. baru je nak bangun tiba-tiba kaki gua terpijak tudung periuk ke menda entah.gua jadi off balance, gua tersungkur ke depan, itu jam...

DUSH!!

"alang!!!!",kakak gua spontan termenjerit.

kepala gua ngam-ngam landing dalam periuk.betul punya ngam,sikit pun tak miss. periuk terbalik. biji nangka berterabur. gua menggelupur pedih kepala.gua menjerit-jerit sambil guling-guling atas tanah.habis kotor baju. dia punya pedih jangan kabor la brader... akak gua berlari entah ke mana. kejap kang dia datang balik bawak air dalam baldi. tanpa banyak cakap dia terus jirus atas kepala gua. peh..!

tak lama lepas tu bapak gua bawak pergi hospital. kat hospital kepala gua kena cukur. kalau tak lambat baik.doktor la kabor. gua mana tahu. entah berapa hari gua duk hospital gua lupa. yang gua ingat keluor hospital kepala gua dah macam hapa entah. buruk kemain. malu pepalih gua nak pergi tadika...
nasib baik la gua mempunyai seorang emak yang tip top.

bersambung..
***

Moral: toksah la nak melawan cakap emak mahupun bapak.

47 comments:

ms.eafatihah berkata... [Reply]

ahahahaa..
ini memang bahan!
opsss..sorry..aku tergelak dowh

Marzuki berkata... [Reply]

sekarang pun botak kew?

besh oo makan biji nangka rebus, maverlous...

Ojie berkata... [Reply]

hahahaha..
err sorry beb..aku taleh tahan nk gelak neh..
hahahhahahhahahha..

tp apa2pn biji nangka rebus memang best..

chopstick berkata... [Reply]

isk3..kesian kamu,kecik2 dah merasa kena rejam hehehe..sorila pakwe,tak leh tahan gelak sebab dok imejin posisi kamu tertonggeng dalam periuk tuh hahahahaha..pape pun,kamu tetap kachak..

hanis berkata... [Reply]

koi pun ader cite sal air panas gak... tapi adik koi yang jadi mangsa... & koi penyebabnyer... huhu~

poyotito's berkata... [Reply]

ms.eafatihah,
gelak la.gua dah kebal dah kena bahan pasal ni..

marzuki,
chait!!sekarang ni dah normal la..
memang marbeles beb! makan pulak sambil tengok kartun.
peh!!

ojie,
normal la tuh. kalau gua jadi lu pun gua gelak.

chopstick,
nasib baik lu makwe!!

hanis,
balerr..naya ke adik aok.
kala koi memang berkelahi dah..

alif-mikail berkata... [Reply]

sambung2..
maksudnya.. ni kali yang entah berapa kali aok masuk spital? suka bebenor ye?

mrblind
blah la ko! orang lain buat cite zaman bebudak rileks je... ahhahahaa

Don Balon berkata... [Reply]

Koi gelak... hahaha

poyotito's berkata... [Reply]

alif,
ni first time tak salah gua kena tahan wad..gua samar-samar juga ni.
suka juga la orang melawat bawak hadiah mainan.

don,
gelak la..koi tak heran lalu..

.farah. berkata... [Reply]

muahaha..tu la nakal lg..kang dh kene..itu jam kalo koi ade pun koi bantai gelak gile gile punye..hee

arnamee berkata... [Reply]

ekekeke...kenangan2..~

.::c!kzUrA::. berkata... [Reply]

hehehe..tgelak pulak!!huh cam best je celup pale dlm piuk panas..nih kene try nih.. :p

poyotito's berkata... [Reply]

arnamee,
nasib baik lu gelak sikit je..

.farah.,cikzura,
ada gua sumbat bijik nangka dalam mulut demeh ni kang..
haha

Don Balon berkata... [Reply]

Koi sambung ssuke.. hahah

Tapi ngeri jugok sebab koi teringat kes anok koi yang sulung masa di Madrid dulu..
Arggh,..kena buat entri ni.. dia kena air panas separuh badan saloh koi...
naik baik tok kene mata atau pune die.. :(

Dzulkarnain Mohamad berkata... [Reply]

hahaha..kat rumah aku pun dulu ada pokok nangka besar..mmg sedap asyik makan nangka...bubur nangka,sayur nangka,nangka masak..
dah lama betul tak makan biji nangka rebus..mmg sedap.

poyotito's berkata... [Reply]

haha
nok tersuke koi baca 'pune' ter.
tunggu menda lagi don,entrikan la satu kali tengok apa jadi...

poyotito's berkata... [Reply]

dzul,
dia kalau dah nama nangka tu memang sedap dzul..jatuh pokok nangka je tak sedap

Don Balon berkata... [Reply]

Pollito,
tengok la petanc2 karanc..pagi ni banyok problem nok kena settle,
email belambok2..birrrrrrrrrr

bungaditepijalan berkata... [Reply]

ishishish..
nakal nyeeee.
:p
saya pon!

sultan berkata... [Reply]

org2 kampung x panggil ko toyol time ko botak tu. haha...

@tune® berkata... [Reply]

incik...
bape hari masuk wad?

cikin berkata... [Reply]

wahahahahahahahhahahahahaaa...

*tolong! aku tak bleh benti gelak!!!

syafiqah berkata... [Reply]

haha..ada parut tak sampai sekarang?

tiba-tiba rasa kempunan nak makan biji nangka pulak. haish!post lu ni bikin gua lapar je. hehe

Hanim berkata... [Reply]

tu laa...saper suruh lawan cakap mak? heheheh

tasikmerah berkata... [Reply]

yang galak sgt nk makan biji nangka rebus tu buat mende... tak hebat sgt pun rasa dia...

gua dulu bakor biji gajus... rasa dia sikit punya terangkat... gua syak siti nurhaliza pun nyesal minat ke strawberi cicah coklat tu...


:p

Redzwan Abdullah berkata... [Reply]

cerita nagka pun ok?
haha
Ok dah tue...
Sedap tak masak?

this.is.not.me berkata... [Reply]

gile la lu bai
excited plak bace entri ni
jap2 nk gi cari nangka
xoxoxoxo

hajime berkata... [Reply]

pergh!
care2...

farah sr berkata... [Reply]

oooo..
macam tu citernya...
apa ke lama ko mencangkung posisi macam tu..sampai kebas
aishhh...
muka ko rosak tak?

af [ R ] ed berkata... [Reply]

tragik gak kisah idoop lu ni, gua igt gua je tragik. tapi aritu lu kasi letak gamba naked lu pakai mask ngn gambo ngn mak lu, takde lak kesan kesan cacat ? lu wat plastic surgery ek ? mai mai, habaq kat gua. =D

nana berkata... [Reply]

wakakak. aku tak tau lah cerita die tema sedih syahdu ke lawak sarkis.

tapi aku tetap gelak walau plot cerita di tahap sadis (time 'dush' tu)

ulasan dipadam berkata... [Reply]

ahaha.
kici2 kapla bOtak sudey.
ckap mak jangan lawan wOh.
kan dh kena.
ahaha.

farhanaLicious berkata... [Reply]

biji nangka rebus. wah~ da lama x makan. huuhu~~

*seb bek biji tu berterabur keluar, kalo x biji tu berperisa kepala lu la. ahahaha~~

Si Kachak Suparjo berkata... [Reply]

Dude,
ni klu aok ade dpan koi ni, memang dah lama koi tepuk2 kepala aok tu.

ha ha.

DarabDua berkata... [Reply]

gila tragis.
tp hebat jugak, kecik2 lu dh join skinhead!
haha~

Suka Bebel berkata... [Reply]

aok ni memang suka carik pasal lah.dah berapa kali masuk wad ni?


bijik nangka aku tak penah try kalau bijik cempedak tu memang lazat bila direbus.hehe

miezi berkata... [Reply]

muka ko tak melecur? ke ko buat plastic surgery?
ye, surga dibawah kaki ibu matt!!

Dani Izwan zainol berkata... [Reply]

itu hari aku rebus bijik cempedak pun bleh tahan sedap die bai.

poyotito's berkata... [Reply]

don balon,
petang ke menda ni dah malam sunyi je blog aok.

bunga,
memang standard la nakal kecik2.

sultan,
ha!itu nanti gua sambung bercerita.

atune,
masuk wad mana satu ni?
yg baru ni sehari je..

cikin,
cilakak!lenguh mulut kang wei.

syafiqah,
takda. parut kena baling batu ada.

hanim,
budak lagi beb!base dia dah degil.

tasik,
ah!gajus memang terangkat la wei..
gajus ke jagus ha?

redz,
mana nak mkn dah!habis terabur atas tanah..

thisisnotme,
cari lebih sikit wei!!!

hajime,
:)

farahsr,
Alhamdulillah muka gua tak terlibat dengan bencana tu beb!

afred,
plastic surgery mendanya..
gua melecur je la,dia baik sendiri.
lagipun itu tadika punya cerita.
berapa punya lama tu beb!

nana,
jangan kabor lu,gua baca sambil ingat balik pun lucu..

ulas,
itu la pasal.
malu habis gua nak gi sekolah.

farhanalicous,
haha cilakak!
mesti rasa minyak rambut murah.

si kachak,
haha nanti gua kasi lu chance tepuk kepala gua.

darab,
hah!gua kira pengasas skinhead era2 gua beb!
haha

sukabebel,
tak silap gua campur yang baru ni baru dua kali je beb!
bijik cempedak lebih kurang je..

miezi,
muka gua tak terjejas..
kepala je huduh.tapi skang dah ok.

dani,
biji cempedak memang sedap juga wei.. ah!lu bab2 makan semua sedap..

LediAgli berkata... [Reply]

patutnya gua sedih.. tapi gua ketawa. maaf!

Darkheart berkata... [Reply]

ohhhh kamu patut bersyukur masih hidup...dulu aku ade kawan yang mase kecik kene ayor paneh.....dia meninggal mase form 2 sbb buah pinggang rosak sbb kulit dier xleh bernapas....mase dier kene tu baby lagi tp dah beso baru efek truk....AL-fatihah....

poyotito's berkata... [Reply]

lediagli,
normal la tu.
kalau lu kena gua pun gelak!


darkheart,
peh!!tiba-tiba gua rasa bersyukur betul..

Al Fatihah..

Alice berkata... [Reply]

tak pernah pula tahu boleh makan biji nangka rebus.

mesti rasa genius kan lepas kena rebus kepala. terbayang pulak mentol yang menyala-nyala. hikhik :P

mrblind berkata... [Reply]

bile nak sambung nih..lu ingat ni drama swasta ke..

akumasihdisini berkata... [Reply]

nasib baik periuk tue kecik jer...klau tak arwah dah aku rasa...kalau aok dah arwah...nie kira aok tulis dari kubur laa yek(sambil dipalu oleh malaikat)

daus berkata... [Reply]

start zaman tu le lu join skinhead kan..apa nickname lu, man gagak ke?

awatif 'adilah atan berkata... [Reply]

gelak2...gelak....gelak lagi...saket?