Isnin, 13 Julai 2009

Didada ini penuh dengan parut luka yang kau tinggalkan sebagai kenangan – Murad Costigan Jr. Bahagian Tiga

Makwe memandang tepat mata Murad. Entah apa yang difikirkan. Naik cemas juga Murad. Murad dah la jenis mudah jadi tak tentu arah kena tenung lama-lama. Akhirnya makwe bersuara.

“Saya kena pegang tangan awak la ni ye..??”, tanya makwe dengan nada penuh muslihat.

Ah sudah. Murad panik bercampur hairan. Itu hari kemain ‘ilebiu-ilebiu’ lagi dalam talipon. Ini hari apahal lain macam pula ni. Kata Murad dalam hati. Kepala ligat mencipta ayat. Buntu. Murad gagal untuk memberi jawapan terbaik. Lalu,

“Err..bukan pakwe makwe kena pegang tangan ke kalu jalan-jalan? Baru la romantik.”, jawab Murad berterabur sambil mengetis rokok di tangan.

“Siapa yang ajar awak camtu?”, tanya makwe lagi. Kali ini lagi serius dari tadi.

“Mana ada orang ajar. Saya tengok orang lain semua buat camtu apa. Takpalah kalau awak tak nak. Saya cuma nak pastikan awak selamat je.”, Murad tabur ayat dengan mata redup sambil memandang ke laut.

Makwe diam. Tak lama kemudian, makwe bersuara kembali.

“Habiskan rokok awak tu cepat sikit boleh tak..??”

Tanpa banyak soal Murad terus sedut rokok laju-laju macam hisap dalam tandas sekolah. Itu kalau dalam posisi duduk mencangkung bangun-bangun kompom tangkap otak.

“Hah. Moh kita..!”, Murad mengajak untuk kedua kalinya dengan asap rokok yang masih bersisa di mulut.

Kali ini Murad terus saja melangkah tanpa menghulur tangannya seperti tadi. Sudah cuak barangkali. Baru dua tiga tapak Murad merasakan ada tangan yang memaut tangannya dari belakang. Lembut. Murad senyum tanpa menoleh. Lalu tangan lembut itu Murad genggam kemas sampai bersilang-silang jari. Sekemas ikatan yang dibina kira-kira dua minggu sebelumnya hanya melalui medium telefon bimbit. Tak sia-sia pakai Nokia.

“Kalau tangan saya berpeluh kang kabor ye..? Bukan menda. Saya ni tak biasa pegang tangan pompuan.”, Murad berkata-kata dengan mata meliar usha port sedap. Entah ye tidak je Murad.

Makwe tersenyum dengar kata-kata Murad. Percaya atau tidak Murad sendiri tidak pasti. Apa yang pasti rokok Dunhill yang baru dihisapnya tadi tak berapa sedap sangat rasa dia. Kata orang kalau tak sedap tu rokok Langkawi.

***
“Merokok lagi..?? Awak ni tak sayang diri sendiri ke..??”, makwe tanya dengan muka separa garang tatkala melihat Murad cucuh rokok.

“Sayang memang la sayang tapi nak buat camana.. rokok ni dah sebati dengan saya”, jawab Murad sayu. Macam setan.

“Boleh tak awak jangan merokok hari ni.??”

“Tak boleh. Saya kalau tak hisap rokok..pernafasan saya jadi tak lancar, mata jadi kelabu, badan saya jadi lesu, silap-silap hidung boleh jadi berdarah tau.. Lagipun kalau saya tak hisap rokok ni siapa lagi nak hisap..?? Awak..??”, panjang lebar Murad menjawab dengan mulut berasap-asap sambil mata kejap ke muka makwe kejap ke muka orang lalu lalang. Bimbang juga terserempak kawan sekampung.

“Awak ni main-main la..”, balas makwe sambil berpaling ke arah lain. Kemudian senyap. Merajuk la konon-konon. Padahal jelas sangat nak bermanja.

Murad mengambil tindakan berdiam diri sambil menikmati hembusan demi hembusan asap yang keluar dari mulut beliau sendiri. Duduk tersandar pada batu, membiarkan diri dihembus angin laut sambil ditemani sang kekasih disisi. Peh. Suasana yang sudah cukup indah bagi Murad. Tidak perlu kata-kata. Tidak perlu pujuk rayu.

“Awak ni memang pesen tak reti memujuk ke..??”, makwe tanya Murad setelah sedar gamaknya yang rajuk buatannya tidak akan mendapat layanan setimpal. Atau mungkin sudah lenguh buat muka masam barangkali.

“Lorr.. awak merajuk ke tadi tu..?, Ok.Ok. Awak buat semula. Saya pujuk.”, Murad membalas dalam nada bersahaja.

“Benci..!!”

(Seperti biasa, dialog Murad memujuk makwe tidak dapat disiarkan kepada umum untuk menjaga kredibiliti watak.)

Makwe tersenyum kembali. Menampakkan giginya yang putih dan tersusun cantik.

***
Rancak betul Murad bersembang tengah hari tu. Membawak dari soal sekolah hinggalah ke hal ehwal rumahtangga. Biasalah budak-budak bercinta, mudah sangat mengarut. Mujur tak ‘papa mama’ je macam kutu-kutu bercinta lain.

Tengah sedap Murad berkongsi cerita tiba-tiba beliau rasa pehanya bergetar. Lama. Tanda ada orang talipon. Murad seluk poket jeans murah beliau. Di skrin telefon dengan jelas tertera satu nama yang sangat dekat di hati beliau. Pada zaman itu.

‘Siti Syarifah Mohd Jani’

Ah sudah. Murad kembali cemas.

24 comments:

nuyuljana berkata... [Reply]

chenta hati call time dating?

haha.

balqissy berkata... [Reply]

pergh. main kayu tiga dah zaman muda2? mantap!

nana berkata... [Reply]

sambung lagi. cet.

HazirahMahadzir berkata... [Reply]

tanpa ragu2 lagi la Murad tu gua mcm kenal!
:))

lydiarayyan berkata... [Reply]

hehe..combo entri ngan pipi ye..cute... ;)

This is Mine berkata... [Reply]

punye lah lama nk nunggu dia sambung cite nieh...

cepat la sambung balik weh....

:D

Redz da Tsar berkata... [Reply]

maka kantoilah segala muslihatnye

langkasuke berkata... [Reply]

berape episod daaa...

miraCLEver berkata... [Reply]

murad..murad...
kan mak da pesan x baek pgg tgn aweks
mak anta aok skolah agama, aok lari ikot pgr blakang eh???

Fadh berkata... [Reply]

lu memang nak kena santau dengan gua...xpun gua kuntau sama lu. bikin abis laa cerite. hangin gua!!!

mrblind berkata... [Reply]

cilakak betul..asal dating pegang tangan..pegang handbag tak boleh ke?

alif-mikail berkata... [Reply]

punya la lama.. baru nak sambung... cih!

S.YanaZ berkata... [Reply]

laa..
ingat ada adegan 18SX tadiii...

cis.

kecik berkata... [Reply]

alah. lagi sekali
kabor je la murad tu kamu poyotito. ahaha

jo berkata... [Reply]

gua rasa nak jotos je kepala murad ni...

Don Balon berkata... [Reply]

menyaspense je kerja aok ni pollito..
bekas kena siku ari tu pun belum hilanc aok buat lagi..?
Fadh..
jalankan perintahhhh.. kuikui

orensangkuit berkata... [Reply]

tak payah sambung
biar gitu jer
hahaha

azie berkata... [Reply]

ai tunggu sambungan. cepat oh!

@tune® berkata... [Reply]

rokok merbahaya la!!!

joegrimjow berkata... [Reply]

kene amek masa ni
len kali

.farah. berkata... [Reply]

mampos..kantaoi da..baru nk syok.haha

man_helang berkata... [Reply]

huh!!!kaki pompuan...

Don Balon berkata... [Reply]

Ahh..bulu kaki berseranggoh kaki pompuan mende...!! kuikui

-azura- berkata... [Reply]

waa.. saspen tol ending nih..hehehe