Khamis, 25 Jun 2009

Ini semua salah Ronaldo..!!

Malam itu Rashid resah semacam. Duduk tak kena. Baring tak kena. Menaip tak kena. Main game bola saja yang kena sikit. Itupun tak berapa kena juga pasal banyak kalah dari menang. Talipon bimbit Nokia beliau sudah berkali-kali diulang lihat. Seperti menanti sesuatu. Kemudian diletak kembali disebelah dompet diatas cpu komputernya yang sedikit berhabuk.

“ish..mana Majid tak talipon-talipon lagi ni..??, mesej pun tidak..”, Rashid bertanya sendirian. Sudah bosan menunggu agaknya.

***

“Bodddooo la mu ni Ronaldo..!!”, bentak Rashid pada Ronaldo tatkala depan gol pun bahan sepak ke atas. Agak padu juga perkataan ‘bodo’ yang keluar dari mulut Rashid. Marah betul gayanya.

Rashid kembali bermain. Permainannya semakin tidak menjadi dek kerana amarah yang semakin tidak terkawal. Perkataan-perkataan seperti babi, pundek, cibai, bahlol, dan banyak lagi yang tidak sedap didengar acapkali keluar dari mulut Rashid. Semuanya disebut dengan tone yang padu.. Kalaulah pemain-pemain Brazil mendengar kata-kata Rashid sudah tentu sebak dada mereka.

“Laju la sikit babi..!! Nak main bola sangat, berlari lembap.”, Rashid memaki hamun sambil menekan kuat keyboard. Sampai pedih-pedih jari. Kali ini Adriano pula menjadi sasaran. Meluap-luap rasa marah Rashid. Itu jam kalau makwe talipon ajak sembang pastu tak paham bahasa pula memang cerah harapan menerima nasib yang sama seperti Adriano.

Tiba-tiba,

KRING..!!KRING..!!

“Hah..! Hello!! Ade takdek..??Babi. Lembap gila engka ni”, baran Rashid masih belum reda. Garang saja dia bertanya Majid.

“Alaa..rilek la Rashid. Ada ni ha. Engka datang umah aku skang. Jangan lupa beli Dunhill sekali.”, Majid membalas. Jelas ada sedikit goyang dalam nada suara beliau. Menda Majid bukan tak kenal dengan Rashid. Malah Majid sudah masak benar dengan perangai Rashid yang mulut macam setan itu. Harap nama saja Rashid. Perangai tak sama langsung macam Uji Rashid.

“Ok. Roger and out.”, Rashid cergas mematikan panggilan. Dalam marah-marah Rashid masih tidak lupa pada kod dan etika dia dan rakan karibnya itu.

***
“Beli kat kedai awek itu hari la, boleh ngurat sepam”, kata Rashid dalam hati ketika dalam perjalanan ke rumah Majid. Sejuk betul malam tu, menyucuk-nyucuk ke pundi kencing tatkala memandu laju.

***
Rashid menuju ke peti sejuk besar kedai tersebut. Beliau angkat air cincau dua tin. Tapi airnya tak sejuk juga, harap peti saja besor. Rashid pergi pula ke bahagian roti-roti. Rashid angkat roti kelapa sebungkus lalu terus menuju ke kaunter.

“Bagi Dunhill 14 Satu.”, merdu saja suara Rashid ketika membuat order. Jauh betul beza masa jawab panggilan Majid tadi. Sambil tu Rashid letak air cincau dan roti kelapa atas meja.

“Berapa semua ye..??”, Rashid bertanya sambil kepala fikir ayat ngurat terbaik. Tangan sibuk menyeluk pouch bag dipinggang.

Tiba-tiba Rashid rasa semacam. Dompetnya macam tak ada. Apa yang ada hanya pisau lipat, lighter, talipon bimbit dan juga duit syiling. Itupun tak sampai seringgit. Rashid masih mencari-cari. Dalam poket seluar tak ada. Dalam poket baju lagi la tak ada. Dah menda baju pun tak ada poket. Rashid resah.

“Semua sepuluh ringgit tiga posen”, awek kedai bersuara.

“Err..kalau saya tak jadi beli boleh tak..?? Dompet saya tertinggal kat rumah la..”, Rashid berkata dengan muka kelat habis. Ayat mengurat dalam kepala Rashid hilang entah ke mana.

***

Rashid pecut ke rumah Majid dengan mulut meracau-racau sepanjang jalan.

Selasa, 2 Jun 2009

Sumpah beb..!! Gua mana ada pakai susuk..!!

Pada suatu tengah hari yang sangat tengah hari, gua dengan berkain pelikat dan berbaju Liverpool meluncur laju sambil mulut menyanyi-nyanyi lagu 'Cintaku Sampai Ke Euthopia' menuju ke sebuah kedai menjual air tebu, air nenas, laksa dan juga keropok.

“Cik Yah, bagi keropok dua ringgit.”

“Dua ringgit..??Nanti kejap. Aok punya pasal Cik Yah goreng lain. Baru sedap makan panas-panas dok?“, balas Cik Yah bersahaja. Strategi orang meniaga.

Gua senyum. Apa gila time camtu nak buat muka garang.

“Aok habis dah ke sekolah..??”, tanya Cik Yah sambil memasukkan keropok ke dalam kuali yang memang sedia panas. Saja tak nak bagi gua rasa menunggu lama la tu.

“Ha’ah. Habis dah..”,jawab gua ringkas dengan mata meliar usha makwe-makwe sekolah menengah balik sekolah.

Rancak juga gua bersembang, dari perihal adik gua yang darjah enam tu membawak ke soal kerja.Tengah rancak gua bersembang, kebetulan ada satu kutu lalu.

“Dia ni pemalas ni. Mak dia dah tolong cari kerja pun tak nak kerja lagi.”, kata Cik Yah merujuk kepada kutu yang lalu tu dalam nada mengumpat. Sampai muncung-muncung mulut.

“Nak buat camana, dia berasa muda lagi. Esok terasa nak kahwin menggelupur la cari kerja tu”, gua jawab lebih kurang.

“Aok umur berapa dah..?? Tahun ni 18 la dok..??”, Cik Yah tiba-tiba tanya gua.

“Hish..!! 18 menda, kome ni dah dua puluh lebih la Cik Yah..!!”, jawab gua dengan wajah berseri-seri.

***

Dalam perjalanan pulang gua sambung balik menyanyi lagu 'Cintaku Sampai Ke Euthopia' dengan hati riang. Cemas cemas lagi sedap dari penyanyi asal.

Nota: Keropok Cik Yah sedap betul hari tu.