Jumaat, 18 Mac 2011

Kelahi

Baru baru ni gua akhirnya telah pulang ke kampung halaman dek kerana permintaan ahli keluarga dan juga kawan kawan. Sedap betul balik kampung ni rupanya. Nak balik semula memang berat. Tiga empat kali bye pun tak gerak gerak juga lagi. Tapi bukan itu yang gua nak cerita. Gua nak cerita pasal satu word yang gua perhati orang suka buat dan tak cuba elakkan. Kelahi.

Gua perhati sekarang ni orang memang suka kelahi kelahi. Tak berminat betul gua menengoknya. Description pada blog gua ni dah cukup untuk menterjemahkannya gua rasa. Dan alhamdulillah setakat 3,4 tahun gua blogging ni ok lagi. Tak ada orang ajak kelahi lagi, kutuk belakang tu gua tak tau la. Gua tengok dekat blog orang berkelahi, dekat facebook orang berkelahi, kat tempat kerja pun sama. Gila. Cuba la berkawan molek molek tak boleh?

Gua perhati sekarang ni orang suka main troll troll. Bagi gua menda ni ada bagusnya, kalau kena dengan caranya. Kita nak tegur orang kena ada skill, kalu tak memang barai. Serupa memujuk makwe juga la, salah pujuk makwe lagi merajuk. Kalu dah tegur sampai kawan tu malu dan sakit hati itu bukan tegur nama dia. Pandai pandai lah lu fikir apa gua nak kabor ni. Gua pun bukan reti sangat juga nak bagitahu.

Masa gua balik kampung itu hari, mok gua ada bercerita, orang tua di kampung gua berkelahi sesama sendiri di tengah kenduri. Gila. Garang garang gua dulu pun tak pernah bergaduh tengah orang. Jenis tak malu betei. Kalu ye nak berkelahi, tahan dulu laa, malam karang pergi letup dekat rumah. Berkelahi tengah kenduri orang ni nampak sangat pandir, nampak dek budak budak muda serupa gua ni memang kena kutuk rapat. Tengah sedak mok bercerita, gua pun mencelah tanya,

" ayoh tak masuk ke mok? takkan ayoh tak tolong?"

" ayoh kat rumoh lagi masa tu, tengah mandi, kalu ada tak berani orang nak kelahi..", balas emak gua.

Gua tersengih sengih setuju dengan statement mok gua. Menda bukan gua tak tahu bapak gua cemana dia punya garang. Time time camtu gua teringat ada sekali gua kena lempang time mengaji pasal gagal buat bunyi idgham maal ghunnah. Power tak power pelempang bapak gua tu, seminggu gua tak selera nak main pasir..

31 comments:

syed hafeez berkata... [Reply]

nostalgik betei aok ni ye

.Gory. berkata... [Reply]

Sebak jugak dada keh membace cerite aok ni. Teringat ke kampung.

Anisa Hang Tuah berkata... [Reply]

tetibe rindu kampung
:|

ju berkata... [Reply]

agk2 pelempang aok sama cm ayh aok x

h a n i e berkata... [Reply]

lu pesen suka kelahi dekat fesbuk!

hahahah

Sab Buenoo berkata... [Reply]

haisyh. ni mesti pesen tengok muka saja pon dah tau garang ni.

FndRocka berkata... [Reply]

Aku paling malas nak berkelahi.so..bila org nak berkelahi dia aku..terus dia jd tak semangat

Pa'tam berkata... [Reply]

aku mana suka kelahi. orang je berahi kelahi dengan aku.

Mimie.Candy Cane berkata... [Reply]

ni dah besor2 ni aok suke main pasir lagi ke?


koi pun tak paham fungsi troll sebenornye...koi bace jek

tasekM berkata... [Reply]

ah. lu hilang main pasir tapi main kawen2 gua syak tak luntur semangat tu..



.

tasekM berkata... [Reply]

kejap.
oak punye betei tu keh tak tahan...




.

Sham berkata... [Reply]

weh garang betul bapak lu ye...!nasib baik tak bersepai gigi lu bro...!

@tune® berkata... [Reply]

kelahi..lame xdgr perkataan tuh..

pelempang....lame da xkene lempang ngan ayah aku...last kene mase darjah²...sbb aku bakar dapur..huhu

relevan berkata... [Reply]

Paleh garang ayoh aok yak..

DuniakuAbstrak berkata... [Reply]

keLahi tanda sayang
keLahi tanda prihatin
keLahi tanda manja



keh3

Nerzhul berkata... [Reply]

terer aboh aok..mujur tak dan dia masuk..

Che Sue berkata... [Reply]

fuh ganaih ayoh mu..tapi baguih gak tok main pasir..satg kudih kaki, jatuh rega hantaran nanti..

Orang Akaun berkata... [Reply]

kalau bapak lu ada situ, gua rasa mesti dia sebat pakai tali pinggang..hahah
takpon bakor ja
kite bakorr..kite bakoo...

lemongrassbeam berkata... [Reply]

Garang sungguhhhh.huhu

rosdiana berkata... [Reply]

dik,
kak tasekM pesan.. kalau datang sini sampaikan salam dia pada ko.

ok tu jer.
bye.

Yunus Badawi berkata... [Reply]

Salam kenal.

saya pun datang utk sampaikan salam tasek.

AZANI berkata... [Reply]

salam pt
saya berenang di tasek merah tadi, sampailah ke tebing, terdampar lak laman awak ni,macam nyaman jr gayanya, maka izinkan saya berteduh sambil ikut awak

Aku berkata... [Reply]

Asssalamualaikum,

Aku pun macam dia orang bertiga kat atas tu, bawak salamnya si tasekM...

tak.. kami tak pernah berpakat...

mogobja berkata... [Reply]

aku insaf. pehh *tbe2.

PUTUBAMBU berkata... [Reply]

salam kenal yek..
tasek yg promote suruh masuk sini..

dia kem salam gak

Linglung berkata... [Reply]

idgam maal ghunnah pun tak reti memang payah nak ajor le..

Mat berkata... [Reply]

peh! Power2.. Tu baru penampo.. Belom kre joran pncing lg.. Mau ilang selera nk mkan lauk ayam

jo berkata... [Reply]

gua dah lama baca,baru hari ni dan nak komen.

ok. dah komen le ni..

-MsGoodNite- berkata... [Reply]

patut la lu pun garang je, gua nengok.... ayah lu, ketua kampung ke?

hiro berkata... [Reply]

sedak.

hiro berkata... [Reply]

sedak.