Khamis, 5 Mei 2011

Emak saya memang tip top orangnya # 3

Gua masa muda muda dulu memang gagah. Kerja kerja menyapu sampah, berkebun, tebang pisang, raut lidi, siang tebu, kupas kelapa, jemur kain, cabut lengkuas, bakar sarang tebuan, mandi paya, cari daun kesum, mesin rumput semua dah sebati dengan body gua. Sampai kadang nampak ayu semacam bila terbongkok bongkok menyapu di halaman rumah sambil tangan kiri taruk kat belakang pinggang.

Tapi dalam banyak banyak tu, pengalaman mesin rumput lah yang paling luas sekali. Kadang datang rajin dia sampai ke pukul dua gua mesin. Dia punya panas jangan cerita, perit leher leher. Itu jam kalu tak pakai topi tukang kebun hok jenis lebar tu memang boleh mendatangkan leher hitam. Peh, mula la jalan nak kasi kolar tegak. Tapi dalam hal mesin rumput, gua cukup tak berkenan bila tengah all out tiba tiba minyak habis. Dia punya stim memang menurun. Sayu saja rasa hati nak start lain. Penyudah dia gua tersengih sengih naik atas rumah sambil order sirap bandung satu.

Namun, itu dulu punya cerita, sekarang di tahun 2011 ni gua punya malas memang padu. Basuh kereta pun main upah adik saja suruh basuh. Nasib baik murah. RM5 luar dalam. Disebabkan gua puas hati, gua up lagi seringgit jadi enam ringgit. Budak budak tak boleh bagi banyak, nanti dibuat beli rokok. Matematik pun gagal nak hisap rokok memang gua tendang. Sekarang ni gua jangan kata nak mesin rumput, nak menyapu sampah pun dah jadi tak lalu. Pandai pandai la halaman rumah gua tu jaga diri.

Gua sekarang ni lagi gemar duduk duduk di beranda dapur sambil pekena berborak. Sambil borak sambil tendang bola ke dinding beranda. Sampai retak dinding. Tak tau lah sebab tendangan gua power sangat atau memang dah sedia retak. Tapi rasanya memang sebab tendangan gua yang power. Tak tau lah tu. Puas menendang, gua duduk, puas duduk gua masuk dalam rumah, cubit ikan panas panas baru goreng lepas tu blah, kalu ada ayam gua cabut kulit dan sambung menendang bola. Dah penat gua sambung balik duduk.

Tengah sedap duduk menyandor, datang mok gua yang tip top bukan main tu.

"ah awok ni, asyik duduk saja kerjanya, cuba laa mesin rumput ke apa ke, ada juga pekdohnya", sound mak gua lebih kurang.

"alaa mok, rilek laa..nanti raya laa kome mesin.., mesin sekarang pun nanti raya dia tumbuh jugek..", balas gua steady sambil buat muka tak larat. Biasanya taktik ni tak menjadi.

"memang laa, tapi pada awok duduk saja gitu baik laa pergi mesin, ceroh sikit rumoh kita..tak mengantuk ke duduk saja gitu, kalu mok laa mengantuk duduk saja ni", balas mak gua pula steady. Sama naik saja mak gua pun, orang nak steady dia pun nak steady juga.

" ha, itu lah mok tak tau, kome ni lain, kome ni kalu buat kerja mengantuk je rasa, tapi kalu duduk saja tu ok pulok! hehe", balas gua bersahaja.

"itu lah dianya. itu yang mok malas bercakap dengan awok tu! ada saja jawapan dia! mok jahit mulut tu karang tau laa!", balas mak gua pula garang sambil perah santan sampai timbul urat tangan.

Gua sengih sengih saja buat tak dengor. Nasib baik mok gua tak buat laporan kat bapak gua. Kalu tidak berkilat laa muka kena mesin rumput lepas zohor..

11 comments:

deus X machina berkata... [Reply]

first...



nice blog, isi mantap. saya click nuff awak

Farhana berkata... [Reply]

nasib le mak nye sporting.

-MsGoodNite- berkata... [Reply]

mokcik mmg tip top, tp anok mokcik la kurang sketkot... huahahaha

Noraishikin Mohd Salleh berkata... [Reply]

nice :)

awok ni boleh tahan gagah. buat gua nak gelak guling-guling imagine ikan panas kena cubit :p

tasekM berkata... [Reply]

berkilat la baru nampak jantan beb..


:)






.

mashi berkata... [Reply]

betol cakap kak tas...
ni nampak jambu je..
huh tak bes...

:)

hani berkata... [Reply]

ngape la mok lu tak jahit mulut lu sungguh2 kan...ish..ish..

al-jambz berkata... [Reply]

nice blog, isi mantap. saya click nuff awak

areleaf berkata... [Reply]

gua punya skill mesin rumput dah sampai tahap macam guna kipas helikopter..

Bozu berkata... [Reply]

nice blog, isi mantap. saya click nuff awak

Don Balon berkata... [Reply]

Kahkah.. aok ni tak abih2 mesin rumput..kuikui