Rabu, 13 Julai 2011

Emak saya memang tip top orangnya # 4

Malam semalam emak gua talipon dari kampung. Gua angkat dan suruh emak gua letak talipon. Emak gua kalau berborak memang dah habis kredit la baru berhenti. Gua talipon balik. Kadar panggilan daripada rangkaian maxis ke rangkaian celcom bukan lu orang tak tahu dia punya charge yang serupa setan.

Emak gua tinggal dua beranak di rumah. Dengan adik lelaki bongsu gua. Tingkatan lima. Dulu Upsr dapat 5A, sekarang entah apa jadah test kimia pun gagal. Bapak gua tak ada di rumah. Dia pergi tidur rumah makwe dia lagi satu. Macam macam hal gua borak sama emak gua. Membawak dari hal orang eksiden, kenduri, anak buah masuk hospital, sehinggalah ke hal orang meninggal.

Berborak punya berborak, akhirnya sampai ke punghujung borak, sempat juga emak gua pesan, "semayang jangan tinggal, kerja elok elok, simpan duit nanti nak menikoh, dan akhir sekali jangan hisap rokok banyak sangat".

Gua jawab ok dan terus ucap selamat malam. Gua harap emak gua tidur lena dan mimpikan bapak gua. Lepas letak talipon, gua termenung. Terngiang ngiang suara emak gua di telinga. Jauh di sudut hati, gua tahu emak gua rindu pada anak anak dia.

Gua nekad, hujung bulan nanti gua nak balik. Dan harijadi emak gua nanti, gua nak kasi hadiah pokok bunga orked satu berserta pasu tanpa corak satu unit. Orked tu gua nak kasi bunga dia yang kaler ungu.

12 comments:

Tanpa Nama berkata... [Reply]

first

DuniakuAbstrak berkata... [Reply]

baek punya anak jantan

bact. berkata... [Reply]

dah bulih sngt tu bila mak suruh simpan duit nak nikoh

tak sabar nak main dengan cucu gamaknya

Fadh berkata... [Reply]

bagus2...jadilah anak yg soleh...jangan jadi anak yang solehah.

Nur Rashidah berkata... [Reply]

bagus2...berbakti pd ibu bapa...nak tido, jgn lupa baca doa utk ibu bapa... :)

Che Sue berkata... [Reply]

baguih..terharu gua ngan lu bro..kalo masuk rancangan Cari Menantu, lu dh menang bro!

hanie berkata... [Reply]

ahk..mok aok te mmg tip top.. aok jek barai. hahahaha!!






wehh..koi cdg nk p niuzelen hjg thn dpn. aok nak join? moh le..

tasekM berkata... [Reply]

berapa lama dh tak balik kampung sebenornya nih..?



.

PUTUBAMBU berkata... [Reply]

anak yg baik..
gembirakan lah mak bapak tu selagi depa masih ada dgn kita...

Orang Akaun berkata... [Reply]

sejuk perut aihh

Don Balon berkata... [Reply]

lah...duduk bandor pusat pun nok tunggu ujung minggu balik jengka 17? kuikui

ju berkata... [Reply]

aku memg setuju sgt ibubapa bg nasihat "semayang jgn tinggal" sbg nasihat 1st..=)