Isnin, 11 Julai 2011

Ini zaman dulu punya cerita # 13 - Keranamu Cybercop

Masa gua kecik kecik dulu, gua cukup minat nak pergi sekolah. Bangun pagi pagi gua akan kayuh basikal pergi sekolah. Petang pula gua akan kayuh basikal juga pergi sekolah agama. Hantar hantar memang tak ada. Masa darjah satu saja emak gua hantar pasal risau gua tak boleh bawak diri dan akhirnya jadi mat rempit. Lagipun masa darjah satu gua bukan ada basikal lagi. Darjah dua gua dah pandai pergi sekolah sendiri. Senang kerja mak gua. Itu jam siapa pergi sekolah mak bapak hantar memang gua pandang sinis. Dalam pandai tu ,tiga empat kali juga gua bersepah atas jalan nak boleh ke grad darjah enam.

Kalau nak diikutkan, gua lagi suka pergi sekolah agama dari sekolah kebangsaan. Sekolah agama ni happening sikit. Macam macam game boleh main. Lumba basikal, main perang perang, main bola, main cuit tiang, berkelah dengan makwe dan juga main bola tampar dalam masjid pakai kopiah. Lagi satu main gelongsor bukit. Sampai hijau hijau baju melayu warna putih. Silibus pembelajaran pun senang. Jemu juga asyik betul saja jawab. Ustazah pula selalu tak masuk. Memang jadi ustazah pujaan.

Masa zaman gua tu cerita paling in ialah cerita Cybercop. Layan betul cerita dia. Dia punya sedak kurang sikit saja dari Gaban. Kerap juga gua buat gaya dia bertukar jadi Cybercop. Ada masa jadi, ada masa tak jadi sangat. Cerita main pukul 4.30 petang. Sekolah agama habis pukul lima setengah. Gua cukup tak gemor dengan masa pembelajaran yang tak selari dengan cerita tibi ni. Nak tak nak gua kena lakukan sesuatu. Gua kemas kemas beg. Sepantas kilat gua pecut keluor ikut pintu belakang. Gua kayuh basikal sekuat hati sampai rumah.

***

"eh, awal balik hari ni lang?",tanya mak gua sambil lipat kain depan tibi.

"ha'ah. Ustazah bagi balik awal siapa boleh jawab..", jawab gua yakin.

Gua harap gua tak masuk neraka.

9 comments:

Bozu berkata... [Reply]

saya berlindung daripada Cybercop yang direjam..

Tanpa Nama berkata... [Reply]

tiap minggu jawab betul saja la ni

hanie berkata... [Reply]

baik lu mintak mahap molek2 ngan mok lu..kang tak buleh g niuzelen kangggg..


hahahah

bact. berkata... [Reply]

Cybercop neh power dia apa ha?

tasekM berkata... [Reply]

tu kira seimbang dunia akhirat tu...
takpe...


.

.Gory. berkata... [Reply]

Cybercop ni yang keluar senjata dekat mesin ATM tu kan?

poyotito's berkata... [Reply]

Bozu,
saya berlindung dari seabozu yang gemuk.

Tanpa,
sebenarnya, macam macam ayat gua bagi. hahaha

Hanie,
dah..menda dosa keh buat dulu dulu keh dah cerita habis pada mok. mujur tak kena maroh. hahaha

Tasik,
betul ni?
lega la kalu gitu!

Bact,
power tarak!
harap senjata saja power..

Gory,
yes!! good Gory.
banyak tempat sebenarnya tempat senjata dia. pili bomba pun boleh. cilakak, canggih bukan main!

DuniakuAbstrak berkata... [Reply]

suria baja hitam lagi stim penangannya

@tune® berkata... [Reply]

ni g skolah blaja ke ...
g skolah berjimba?

cybercop?

eermm...Jem and the hologram gua igt la..

mmg terbaek!!!