Sabtu, 11 Februari 2012

Harapan palsu

Gua ada tiga sebab untuk berhenti rokok. Sebab nombor satu ialah emak gua suruh. Lama dah dia suruh tapinya. Tapi tak berenti berenti juga. Nombor dua sebab kesihatan. Sejak kebelakangan ni tekak gua macam dah tak power sangat. Jenis cepat sakit. Dulu kemain handal semua rokok pun nak cuba. Nombor tiga ialah sebab gua dah janji dengan makwe. Soal habis duit gua tak heran sangat. Tak beli rokok karang habis juga buat beli benda lain.

Gua ada try dulu guna taktik ganti aktiviti hisap rokok dengan makan gula gula. Bagus juga hasil dia. Daripada sekotak sehari dah kurang jadi tiga batang sehari. Tersengih sengih juga bila makwe kabor 'good job!' pada gua. Tapi habis saja gula gula dua puluh bijik, terus hisap rokok macam setan balik. Rentetan daripada itu gua dapat satu rumusan. Gula gula tak boleh putus stok. Kena beli banyak.

Jadi balik kerja pada hari ahad yang lalu gua terus pecut pergi Econsave.
Gua beli gula gula satu paket besor. Gula gula Esprezzo perisa kopi Mocha. Baru laa semangat sikit nak makan. Siap beli gua terus balik dengan semangat yang membara dan juga badan berlengas.

***

Hari ini adalah hari sabtu. Gula gula Esprezzo perisa kopi Mocha baru luak lebih kurang 10 biji. Rokok pula dah empat kotak habis. Barangkali inilah yang dikatakan hangat hangat tahi ayam, lama lama sejuk begitu saja.

10 comments:

bact. berkata... [Reply]

kahkahkah.
melencong jauh ko punya azam yer..

ce try macam aku.
aku dah dekat 5bulan dah tak merokok.

kira power jugak la. bagi seorang perokok tegar satu masa dulu.

Mat berkata... [Reply]

tak payoh berenta la brader...

tasekM berkata... [Reply]

takpe2.
baru terbabas satu hari.
hari2 lain sila kembali ke jalan yg lurus.

gua kasi lu semnagt nih...



.

Wadi AR berkata... [Reply]

cuba lagi tito. ko boleh

DuniakuAbstrak berkata... [Reply]

upgrade la hisap cerut plak

jo berkata... [Reply]

ah.
dah kawen kang dapat hisap lain buleh haiihh benti hisap rokok...

poyotito's berkata... [Reply]

@jo
itu pasal laa gua janji lepas menikoh gua berenti rokok, kah kah kah

Aween Md Zahir berkata... [Reply]

hangat mende laa gitu.ahaks !

PUTUBAMBU berkata... [Reply]

hahaha..!

mmg hangat2 taik ayam..

pehni tukau pulak ngan chewing gum.. lambat le sikit abisnya..

cik violet berkata... [Reply]

rokok bukan best pon..busuk !!